marți, 24 mai 2011

SĂ ÎNVEŢI BINE E COOL !


O problemă globală cu care se luptă întreaga planetă este analfabetismul.
Cu părere de bine la noi în ţară avem destule instituţii de învăţămînt preşcolare, şcolare şi universitare încît toţi au posibilitatea să facă carte.
Însă o altă problemă este faptul că tot mai puţini copii sunt eminenţi şi termină anul de învăţămînt pe note bune.
Cu siguranţă cea mai mare majoritate din noi au părinţii despre care ştiu că au terminat foarte bine, pe 5 şi chiar du diplome roşii şi medalii de aur. De multe ori neam întrebat de ce oare noi nu învăţăm aşa ca ei.
Sigur una din probleme este însuşi materia predată. După părerea mea ar fi mai bine dacă materia ar fi mai puţină iar copii au putea alege obiectele necesare.
Nu o dată am auzit de la cei mari sau chiar profi despre ceia că ce învăţăm noi în a noua ei au învăţat în anul unu sau chiar doi la universitate, iar ce se învaţă în a doua se învăţa în a şasea, a şaptea mai înainte.


Un argument simplu pe care pot aduce de ce ar fi mai efectiv dacă am alege obiectele este faptul că America este plină de specialişti în toate domeniile. Să recunoaştem că au cei mai buni ingineri, tehnicieni, profesori, medici, psihologi, electricieni etc. Şi toate profesiile celelalte. Şi totul se datorează faptului că ei de mici se specializează pe o profesie. Să vorbim mai simplu chiar şi unul mai puţin capabil dacă va face matematică repetată toată viaţa ar fi deja un profesional. De aceia ei au atîta succes. Îmi pare rău că nu putem lua exemplu de la cei ce fac mai bine. Dar aceasta a fost ca o introducere. Tema o voi mări în altă publicaţie.
Astăzi vreau să dau o soluţie care ar fi efectivă chiar şi cu acest sistem de învăţămînt bolnav.
Ea ar fi ca între copii să fie o idee, putem spune chiar un stereotip ( dar un stereotip efectiv şi pozitiv ) care ar presupune că să înveţi bine e cool, iar să înveţi rău e de ruşine.

Cu părere de bine eu am crescut, am învăţat în trei clase deja pînă acum. În fiecare din ele toţi colegii mereu au tins să înveţe bine ( cu excepţia a unu doi, cum a spus fratmio:  - în fiecare clasă numaidecît se găseşte cineva ce trage clasa întro parte ), deci acest fapt a făcut ca mareu să fie o concurenţă. Sigur uneori această concurenţă a crescut în mici carturi, dar totuşi e o concurenţă bună de tot. Aşa fel de concurenţă aş vrea să existe în fiecare clasă. Ba mai mult, în clasele unde învăţam eu chiar şi băieţii mereu se străduiau să înveţe bine, să aibă note bune şi o medie peste medie :D. Poate a influenţat şi faptul că toţi erau mai educaţi, nu prea fumau, consumau alcool etc. Dar totuşi şi cei ce o mai făceau aveau responsabilitatea să fie pregătiţi.

Exemplu:
Pînă prin clasa a 8-9 eu nu iubeam să recit poeziile cu intonaţie, deoarece credeam că aşa o fac doar fetele şi mai ştiu eu cine. Apoi mam mai copt la mine şi miam dat seama că e foarte la modă chiar să poţi rosti cu intonaţie, deoarece intonaţia presupune însuşi o artă. Arta dicţiei, actoriei etc. Deci am început şi eu să fiu mai liber, să citesc şi să recit frumos.
Un alt exemplu este cititul.

Nu ştiu de ce dar pentru mulţi e cool să spui că nu ai citit o carte. Eu la fel spuneam, şi chiar nu minţeam pentru că pînă în clasa a noua nu citisem nici o carte. Acum cînd am înţeles că pentru a deveni un om împlinit şi deştept ( după ce am vorbit cu oameni ce ştiu tot doar datorită faptului că au citit mult ) am înţeles că cărţile ajută mult şi am citit deja cîteva romane. Cu părere de rău nu prea am timp dar aş vrea să practic acest lucru mai des. Şi chiar am observat că acum cînd spun că am citit cărţi iar restul spun că nu ei se simt mai jos ca mine. Dar eu mă simt bine :D
Un alt exemplu au fost pentru mine idolii mei. Unul dinter ei este un simplu om, care nu se remarcă atît de mult şi nu intră sub obişnuitele nouă descriei ale unui idol. El este Garik Marterasean . Mereu ma frapat cît de multe ştie el. Pe orice temă poate spune o noutate frumoasă, o glumă bună, poate descurca orice situaţie, şi doar datorită că are cîteva studii superioare. La fel şi ceilalţi oameni. Majoritatea oamenilor din show-biz, unde vrem toţi să ajungem, sunt oameni cu doua trei facultăţi. Chiar vaş propune să urmăriţi emisiunea Прожектор Пэрис Хилтон şi să observaţi diferenţa comentariilor la o noutate a lui Ivan Urgan, Garik Marterasian, Alexandr Ţecalo şi ale lui Serghei Svetlacov care e un simplu umorist.
Deci acestea au fost cîteva exemple simple care eu leam avut în viaţă. Restul să generalizez este faptul că mereu chiar fetele îi plac pe băieţii mai deştepţi ( fetele deştepte sigur, de fapt şi cele mai nu chiar îi plac pe ăştea deştepţi pentru că ei vor avea un viitor bun ce e un alt argument ), să te lauzi cu o medie bună a fost mereu cool, iar să te ruşinezi cu una rea a fost mereu obijduitor.
Mai departe cred că nu mai scriu că vaţi săturat să citiţi, dar cred că aţi înţeles idea. Puteţi aduce şi singuri argumente pro.
La fel cred că ar fi bine nu doar să fie cool să înveţi bine ci şi să fie cool să nu fumezi, să arunci gunoiul la urnă, să nu scuipi în stradă, să nu vorbeşti prostii, să nu furi etc. Mai ales că majoritatea nu pot face acestea, deci sunt mai slabi Şi mă scuzaţi dar e aşa.

Deci dezvoltaţi această idee şi implantaţio în creierile măcar a copiilor voştri pentru a creşte toţi deştepţi şi sănătoşi, şi vom avea o ţară mai bogată şi mai prosperă ( la urma urmei de furat nu se lasă moldovenii dar dacă vor fi deştepţi vor fura de la alte ţări,şi vor fura mai mult :D vor fura proiecte, hoteluri, restaorante, deci vor face biznes, cum nai da e mai bine :D ).
Şi cum spunea însuşi Theodore Roosevelt :
"A man who has never gone to school may steal from a freight car; but if he has a university education, he may steal the whole railroad." ( Un om ce nu a mers nici o dată la şcoală poate fura ceva de la o maşină ce transportă marfă, iar cel ce are în spate o universitate poate fura calea ferată întreagă, sau un tren ).
Deci gîndiţivă şi voi dacă spune Roosevelt apoi atunci chiar e drept.
Vă urez o minte lucidă şi cît mai multă informaţie bună.
NU fiţi egoişti, spuneţi această idée bună tuturor :D
O zi bună !

p.s. Şi la urma urmei, învăţaţi şi nu daţi de ruşine părinţii, ei pentru noi atîtea fac.
Plus cînd ştii că ai pregătit totul pe ziua următoare la şcoală, este un sentiment atît de plăcut, şi te simţi împlinit total.
Plus la şcoală nu îţi faci griji, deci se micşorează stresul, aciditatea în stomac, deci şi sănătatea nu se înrăutăţeşte.
Mai pe scurt fiţi oameni şi făceţio măcar din datorie pentru părinţi că nu înţelegeţi ce greu e să vă plătească anii de studiu cînd puteaţi învăţa gratuit, iar pe aceşti bani vă luaţi maşina cea cool pe care atîta timp vo doreaţi, deci aveţi numai de cîştigat. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu